سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: ساعت 11:30 صبح روز دهم اردیبهشت‌ماه سال 1359 در خیابان نایت‌بریج لندن 6فرد مسلح به زور وارد ساختمان 5طبقه سفارت جمهوری‌اسلامی ایران شده و 26 نفر را گروگان گرفتند.

این اتفاق 5 روز پس از شکست عملیات موسوم به پنجه عقاب در طبس صورت گرفت که آمریکا برای آزادی گروگان‌های لانه جاسوسی طرح ریزی کرده بود.

افراد مسلح، تقاضاهایی از جمله خودمختاری استان نفت‌خیز خوزستان در جنوب ایران و آزادی 91 زندانی سیاسی در ایران را مطرح کردند.

پس از 6 روز که سفارت ایران در اشغال تروریست‌ها بود این غائله پس از آنکه گروگانگیرها جسد یکی از کارکنان سفارت ایران در لندن را به بیرون از ساختمان سفارت پرت کردند، با حمله‌ای از سوی یگان ویژه ضربت پلیس انگلستان موسوم به sas به پایان رسید. عباس لواسانی و علی اکبر صمدزاده 2 تن از کارکنان سفارت ایران در این حادثه به شهادت رسیدند. در حمله یگاه ویژه پلیس لندن، 5 تروریست کشته شدند و یکی از تروریست‌ها به نام فوزی بداوی نژاد زنده دستگیر شد.

در آن زمان این گمانه مطرح بود که سازمان جاسوسی انگلیس یا سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا (سیا) این عملیات را با همکاری صدام‌حسین [دیکتاتور سابق عراق] طراحی کردند. این گمانه از سوی کاردار وقت ایران تایید یا تکذیب نشد و او مشخص شدن پاسخ درست به این پرسش را به آینده موکول کرد. تحقیقات بعدی در مورد حمله به سفارت ایران نشان داد که حمله‌کنندگان در عراق آموزش‌دیده و با هماهنگی و پشتیبانی حکومت صدام حسین در عراق به این حمله دست زده بودند؛ کمتر از 4ماه پس از این حمله، جنگ 8ساله میان ایران و عراق آغاز شد.

غلامعلی افروز،کاردار وقت سفارت ایران در لندن می‌گوید: در آن زمان من نامه سفارت ایران به پلیس دیپلماتیک انگلیس و جواب پلیس انگلیس را در اختیار تیم هادلی یکی از خبرنگاران کانال 4 تلویزیون انگلیس قرار دادم و وی در فیلمی این اسناد را در حضور من به نمایش گذاشت و سپس تصاویری از ساختمان سفارت و صحنه‌های درگیری را پخش کرد. پس از آن وی به‌دلیل این اقدام افشاگرانه از کار اخراج شد اما توانست سندی دال بر مقصر بودن دولت انگلیس در این حادثه تروریستی بر جای گذارد.

روز دوازدهم اردیبهشت یعنی پس از 2روز از واقعه مذکور مقام معظم رهبری که در آن زمان نماینده امام در شورای‌عالی دفاع بودند، در خطبه‌های نماز جمعه آن زمان با افشای ارتباط این ماجرا با گروگان‌های آمریکایی که در ایران بازداشت بودند به دخالت انگلیس در قضیه گروگانگیری در سفارت ایران اشاره کردند.

بعد از پایان ماجرای اشغال سفارت ایران در لندن، فوزی بداوی‌نژاد تنها تروریست باقیمانده از حادثه به جرم مشارکت در قتل و حمل سلاح به شدیدترین مجازات در قوانین انگلستان یعنی حبس ابد محکوم شد.

اواخر سال گذشته خبرهایی مبنی بر دادن وعده اعطای پناهندگی به بداوی نژاد و آزادی وی منتشر شد. به‌دنبال پخش این خبر منوچهر متکی -وزیر‌امور خارجه ایران- درخواست استرداد این تروریست را مطرح کرد. سفارت ایران در لندن هم در بیانیه‌ای آزادی فوزی بداوی نژاد را به‌شدت محکوم کرد و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد و تاکیدکرد: تصمیم دستگاه قضایی بریتانیا بر روابط2کشور «تاثیر بسیار منفی» خواهد گذاشت.

در واکنش به این اقدام، عده‌ای از نمایندگان مجلس هم تجدید‌نظر در روابط انگلیس- ایران را خواستار شدند،اما بداوی‌نژادآزاد شدو اکنون در انگلیس به سر می‌برد.وعده آزادی و اعطای پناهندگی سیاسی به بداوی نژاد در حالی از سوی دولت انگلیس مطرح شد که چندی پیش از آن، سفارت ایران در لندن با تهدید افرادی از سازمان منافقین روبه‌رو شد و جان دیپلمات‌های ایرانی به‌شدت از سوی این گروهک تروریستی که به تازگی دولت انگلستان نام آنها را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرده بود، مورد تهدید قرار گرفت.

کد خبر 80054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز